Förenkla din vardag med BankID

Vad är BankID?

BankID är en svensk e-legitimation och kan ses som din personliga legitimation och din digitala namnteckning på internet. BankID fungerar som ditt ID-kort eller körkort.

Många använder datorn för att utföra sina ärenden och nu vill allt fler kunna uträtta sina ärenden i mobilen.

Deklarera, betala räkningar, skicka pengar till släktingar, dela på notan med vänner, signera avtal hos myndigheter, planera pension, adressändra, förnya recept, buda på auktion, beställa medicin, ansöka om studiemedel, anmäla vård av sjukt barn…

Allt detta går att göra med hjälp av ett BankID. Steg 1 handlar därför om det.

Du kan installera ett BankID i en mobil, surfplatta eller dator och det är din bank som utfärdar det till dig.

Om du har ditt BankID i din mobil eller surfplatta, kan du också logga in till internetbanken via en dator, istället för att exempelvis använda en dosa. På så sätt kan du logga in på vilken dator som helst. Detta gäller även för andra tjänster som när du deklarerar via Skatteverket.

Med BankID kan du både skicka information, ingå avtal och legitimera dig hos företag, banker, organisationer och myndigheter.

Dator, surfplatta eller mobil?

Var vill du göra dina ärenden – på din dator, surfplatta eller mobil?

Lite förenklat kan man säga att det finns tre typer av BankID – BankID på fil, BankID på kort (med säkerhetsdosa) och mobilt BankID.

BankID på fil hämtas via din internetbank och används sedan på din dator. BankID på kort kräver en dosa eller en så kallad kortläsare och den kan din bank förse dig med.

BankID säkerhetsprogram är ett program som du även måste ha i din dator för att beställa och använda ditt BankID.

Här kan du ladda ner säkerhetsprogrammet: https://install.bankid.com. När du installerat själva säkerhetsprogrammet, kan du behöva hämta ett BankID genom din internetbank.

Mobilt BankID

Med ett mobilt BankID kan du göra många vardagliga ärenden när det passar dig.

Ett mobilt BankID är till för mobiler och surfplattor och är en säkerhetsapplikation som laddas ner på din telefon eller surfplatta. Med detta installerat kan du göra massor med ärenden, få tillgång till uppdaterad information och legitimera dig, närsomhelst och varsomhelst.

Det fungerar som din digitala namnteckning och kan användas som underskrift för exempelvis avtal, informationsuppdateringar, bokningar, legitimering, köp, ansökningar etc.

Alla kan skaffa mobilt BankID som har en så kallad smart mobil eller surfplatta och är ansluten till en bank som erbjuder denna typ av tjänst.

Kom igång!

Visst vill du kunna sköta olika ärenden på ett smidigt, enkelt och säkert sätt.

Hur gör du för att komma igång? Ett bra tips innan du sätter igång är att prata med någon du känner som redan har ett BankID. Dels för att ställa frågor men också för att få en inblick i hur de använder tjänsterna.

Hur går du tillväga för att beställa ett BankID?

För dig som redan gör dina bankärenden via din internetbank, går det bra att beställa ett BankID där. Följ instruktionerna noga.

Om du inte använder internetbank, går det bra att kontakta din bank så hjälper de dig med att utfärda ett BankID.

Gör det redan idag!

Bra att veta:

Idag utfärdar många banker i Sverige BankID.

Alla kan skaffa sig ett BankID från 16 års ålder så länge du inte har skyddade personuppgifter.

Giltighetstiden för ett BankID är 5 år.

Med ett mobilt BankID kan du legitimera dig för att logga in på de flesta internetbanker via en dator. Mer specifik information och vidare instruktioner hittar du på din banks hemsida.

Du behöver ett mobilt BankID för att kunna skicka pengar med Swish.

Du kan testa att ditt BankID fungerar genom att gå in på https://test.BankID.com/

Till sist, koden är personlig och bara för dig. Om du får hjälp av någon, be honom eller henne att titta bort när du knappar in koden. För säkerhets skull.

Frågor & svar

Här hittar du vanliga frågor och svar angående BankID. Om säkerhet och praktiska tips.

När behöver jag ett BankID?

Ett BankID är kort och gott en digital identitet som du behöver när du snabbt och enkelt vill legitimera dig på internet – exempelvis när du vill komma i kontakt med myndigheter eller din bank. När du väl har det installerat kan du sköta en rad olika ärenden genom mobilen eller datorn, exempelvis deklarera, förnya recept för läkemedel, kontrollera din pension och göra olika bankärenden.

Vad behöver jag för att komma igång?

Det är enkelt att komma igång med BankID. Du behöver bara vara kund hos en bank som utfärdar BankID och ha tillgång till en mobiltelefon, dator eller surfplatta som har nätverksanslutning.

Hur skaffar jag ett BankID?

Ett BankID beställer du genom din bank. Hur det går till skiljer sig något mellan olika banker. Följ instruktionerna på din banks hemsida.

Har du specifika frågor eller funderingar, kontakta din banks kundtjänst så hjälper de dig. Då kan du även passa på att göra eventuella andra ärenden.

Kan jag ha ett mobilt BankID på alla typer av telefoner?

Absolut, mobilt BankID kan användas i de allra flesta moderna mobiltelefoner (iPhone och Android) och i de flesta surfplattor om de har åtkomst till internet.

Kan jag ha fler än ett BankID?

Ditt BankID är personligt och fungerar bara för dig och ingen annan. Om du har fler än en mobiltelefon och/eller surfplatta kan du koppla ditt BankID till de enheter du själv väljer. Vissa banker har dock ett maximalt antal BankID som du kan ha.

Kan flera personer använda samma BankID?

Nej, ditt BankID är personligt och kan jämföras med en vanlig legitimation, exempelvis ditt körkort eller pass. Detta ger dig större säkerhet då du vet att ingen annan kan legitimera sig i ditt namn.

Kan jag beställa ett BankID till min partner?

Ett BankID är alltid personligt, precis som en vanlig legitimation, och går därför inte att beställa för en annan persons räkning.

Vad gör jag om jag glömt koden till mitt BankID?

Det är ingen fara om du glömt din kod. Din kod är personlig vilket betyder att varken banken eller någon annan har tillgång till den. För att skaffa en ny kod är det därför enklast att först spärra och ta bort ditt nuvarande BankID, och därefter ladda ner det på nytt.

Hur byter jag kod för mitt mobila BankID?

Att byta kod är enkelt. Börja med att starta BankID säkerhetsapp, välj Inställningar (kugghjulet uppe till höger), klicka på ditt namn och välj Ändra säkerhetskod. Skriv in din nuvarande kod, och välj sedan en ny samt bekräfta den nya koden.

Att tänka på: Välj en svår kod, och glöm inte att din kod är personlig och inte ska delas med andra. Skriv därför inte heller upp koden och förvara den i plånboken eller i telefonen.

Var kan jag få hjälp om det inte fungerar?

Om du inte får ditt BankID att fungera är det enklast att kontakta banken som har utfärdat den. Att det inte fungerar kan bero på flera orsaker. Det kan exempelvis bero på att du inte inom en viss tid hunnit legitimera dig. Då avbryts inloggningen och du får upp ett felmeddelande. Då är det bara att försöka på nytt.

hej@oanade-mojligheter.se

Denna webbplats är ett samarbetsprojekt skapat av Svenska Bankföreningen och Sparbankernas Riksförbund.